Dobra passa prefabrykacji – wywiad Redaktor Naczelnej Buildera z Prezes Zarządu

Iwona Szczęsna-Dymel, Prezes Zarządu Zbych-Pol & Mobet od 2008 r. Kieruje przedsiębiorstwem, zachowując tradycje rodzinne, równocześnie nadając nowoczesny wymiar zarządzania. „Rodzina daje nam siłę. Wymagamy od siebie więcej, niż oczekuje rynek” – z córką założyciela firmy rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Czy beton i prefabrykacja mają dzisiaj dobry PR?

Iwona Szczęsna-Dymel: Uważam, że tak. Nie będę odkrywcza, mówiąc, że zarówno budownictwo prefabrykowane, jak i beton od kilku lat mają dobrą passę. Kiedyś kojarzone tylko z wielką betonową płytą, obecnie to technologia, która znajduje swoje zastosowanie w wielu projektach – od małej architektury po wielkie innowacyjne inwestycje. Beton czy też wykonany z niego prefabrykat są materiałami trwałymi. Dobrze dobrana mieszanka czy prawidłowo zaprojektowany i wykonany element prefabrykowany spełniają swoje zadania przez dziesięciolecia. To, co tworzymy, na lata wpisuje się w otaczający nas krajobraz. To wymaga od nas odpowiedzialności i ciągłego doskonalenia. Beton, który dostarczamy naszym klientom, prefabrykaty, które produkujemy, tworzą dobry PR całej branży betonowej i prefabrykacji.

D.B.: Podążając tropem motta firmy, w jaki sposób Zbych-Pol „buduje przyszłość”? Jaka jest działalność i oferta firmy na dziś i jutro?

I.S.-D.: Oferta naszej działalności jest bardzo szeroka. Produkcja elementów oparta jest zarówno na stałej ofercie produktowej, jak i realizowana na podstawie indywidualnych projektów dostarczanych przez klienta, z różnych dziedzin i branż. Obsługujemy bezpośrednio inwestorów, jak i generalnych wykonawców w technologii „zaprojektuj i wybuduj” lub według własnych, zaproponowanych rozwiązań projektowych. Jesteśmy dostawcą lub wykonawcą– w zależności od potrzeb. Jesteśmy elastyczni, potrafimy szybko reagować na potrzeby klientów, pozostajemy zawsze dostępni, stąd zaufanie naszych stałych i nowych odbiorców. Nasza baza klientów stale rośnie, co oznacza, że w parze z inwestycjami idzie również opinia o rzetelnym podejściu do każdego zamówienia. Istotni są również klienci indywidualni i małe firmy budowlane, zaopatrujące się u nas lokalnie i regionalnie.

Sama różnorodność naszych odbiorców generuje bardzo szeroką ofertę produktową i usługową. Mam tu na myśli doradztwo, transport i montaż. Ofertę na przyszłość tworzy się kompleksowo z zastosowaniem innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań na potrzeby rynku, na które jesteśmy gotowi i otwarci. Nieustannie budujemy przyszłość z myślą o następnych pokoleniach. Mamy świadomość, że w świecie nowoczesnych technologii jednostka ma ogromny wpływ na człowieka i środowisko naturalne, dlatego dbamy o inwestowanie w nowe technologie, szukamy nowych rozwiązań. I nie mam tutaj na myśli jedynie naszej głównej działalności, którą jest prefabrykacja, ale także transport. Podjęliśmy już pierwsze kroki w inwestycje związane z BEV i FCEV. Chcemy, żeby nasza flota była bezpieczna i ekologiczna.

D.B.: Jaki cel, misja oraz wizja właściciela i założyciela firmy oraz Pani jako jej obecnej szefowej wytyczają przyszłość i kierunki rozwoju firmy?

I.S.-D.: Misją naszego przedsiębiorstwa od zawsze było działanie według najlepszych standardów i kompleksowości. Wiemy, że to, co robimy dzisiaj, będzie służyć następnym pokoleniom przez lata, mamy świadomość nieustannie zmieniających się trendów, dlatego podążamy za nowymi technologiami, rozwiązaniami, pomysłami, aby „w przyszłości ta przyszłość nas nie zaskoczyła”. Doświadczona i kompetentna kadra oraz nowe technologie pozwalają nam działać zgodnie z wyznaczoną misją. Cele, które sobie stawiamy, to nieustanna poprawa konkurencyjności firmy drogą inwestycji w sprzęt i podejmowania coraz większych wyzwań. Stale rozbudowujemy i unowocześniamy park maszynowy, na przestrzeni kilku lat zbudowaliśmy dwie wielkopowierzchniowe hale produkcyjne, zmodernizowaliśmy i zakupiliśmy nowe linie produkcyjne, wymieniliśmy większość taboru samochodowego, dzięki czemu stale poszerzamy asortyment produkowanych elementów. Aktualna oferta spełnia oczekiwania najbardziej wymagających klientów i ciągle zmieniającego się rynku. Beton i elementy betonowe od zawsze uważane są za materiały trwałe i wieloletnie, jednak wciąż pracujemy nad tym, aby zwiększona była ich wytrzymałość, żywotność, ognioodporność czy dźwiękoszczelność.

D.B.: A skąd pomysł na gałąź transportową?

I.S.-D.: Początki działalności Zbych-Pol & Mobet łączą się właśnie z branżą transportową. To w 1990 roku Zbigniew Szczęsny, pierwszy Prezes, rozpoczął działalność transportową. Rozpoczynając z jednym samochodem, wożąc towary od Hiszpanii po Kazachstan, stopniow,o konsekwentnie rozwijał działalność. W roku 2000 mieliśmy już 25 samochodów i oferowaliśmy usługi transportowe na terenie Europy i Azji. W 2002 roku pojawiła się koncepcja zakupu firmy w upadłości po sąsiedzku. Dzisiaj transport w głównej mierze wykorzystujemy na własne potrzeby, oferując kontrahentom kompleksową obsługę. Nasza flota składa się z 30 nowoczesnych zestawów.

D.B.: Jak na rozwój firmy wpłynęło przejęcie 20 lat temu przedsiębiorstwa Mobet?

I.S.-D.: Dokładnie w grudniu 2002 roku zadebiutowaliśmy na rynku prefabrykacji. Kolejny krok w rozwoju naszej rodzinnej firmy, ogromne wyzwanie. Byliśmy doświadczeni w branży transportowej, mieliśmy już wypracowaną znakomitą renomę, jednak beton był dla nas czymś nowym. Z początkiem 2003 roku zaczęliśmy ciągłą, trwającą do dzisiaj, modernizację i rozwój zakładu prefabrykacji. Zaczęliśmy od płyty żerańskiej i filigranu z zatrudnieniem na poziomie 40 osób, by aktualnie stać się jednym z największych pracodawców na rynku lokalnym, zatrudniającym ponad 200 osób. Przełomowym momentem w dalszym rozwoju naszej firmy był 2018 rok. Wtedy wybudowana została nowa hala produkcyjna i uruchomiono w niej nowe linie produkcyjne: do produkcji elementów sprężonych i prętowych (dźwigary, płatwie, belki, słupy) oraz do produkcji płyt stropowych sprężonych. Także w 2018 roku poszerzyliśmy ofertę o projektowanie i montaż. W 2020 roku podpisaliśmy kontrakt na dostawę betonowych elementów XBlok i XBlok+ do umocnienia nabrzeży przekopu Mierzei Wiślanej. Elementy od 1 m3 do 6 m3 wykonane zostały z samego betonu, bez zbrojenia. Spełniliśmy bardzo wysokie wymagania inwestora w zakresie zastosowanej mieszanki betonowej. Na przestrzeni tych lat otrzymaliśmy mnóstwo wyróżnień i nagród przyznawanych w branży budowlanej i nie tylko: Skrzydła Sukcesu, Orły Polskiego Budownictwa, Gazela Biznesu, Kreator Budownictwa roku 2022 czy Diamenty Forbesa. Jest to forma doceniania naszej pracy. W nieco ponad 20 lat od rozpoczęcia działalności na rynku prefabrykacji zdobyliśmy miano wiarygodnego partnera wielu firm i koncernów z kraju i z zagranicy. To nie tylko dzięki doskonałej jakości produkowanych wyrobów, ale również z powodu rzetelności i wiarygodności finansowej, a przede wszystkim dzięki ludziom, którzy reprezentują firmę, niosąc znak dobrej marki.

D.B.: Jakie są obecne osiągnięcia, plany rozwojowe oraz potencjał firmy w zakresie B+R?

I.S.-D.: Często analizujemy, w jaki sposób skutecznie wykorzystać czas i fundusze, aby zwiększyć potencjał badawczo-rozwojowy. Tak naprawdę B+R w naszym przedsiębiorstwie to kompleksowe działanie we wszystkich dziedzinach działalności. Jesteśmy nastawieni na opracowanie nowych wyrobów oraz wprowadzanie znaczących ulepszeń. Najważniejszy jest pomysł, know-how, świadomość oraz możliwości. Znając trendy i potrzeby rynku, poszukujemy nowych rozwiązań procesowych i zastosowań produktowych. Twórczość, systematyczność i zwiększanie zasobów wiedzy – wszystko po to, aby usprawnić i ułatwić produkcję oraz utrzymać silną pozycję na rynku. Posiadamy odpowiednią kadrę naukowo-techniczną i stale podnosimy jej kwalifikacje poprzez szkolenia i dostęp do wiedzy, podtrzymując współpracę z jednostkami naukowo- -badawczymi oraz uczelniami. Przeprowadzamy badania we własnym laboratorium oraz zlecamy badania niezależnym laboratoriom. Jesteśmy świeżo po opracowaniu nowych technologii związanych z redukcją śladu węglowego i koniecznością zmiany kluczowych surowców do produkcji.

W najbliższym czasie planujemy kolejne badania dotyczące szybkości procesu produkcji, a dokładniej przyspieszania chemicznego betonów wykonanych na cementach niskoklinkierowych, oraz dalszy rozwój jakościowy wyrobów.

D.B.: Czy badania i opracowywane innowacje znajdują odzwierciedlenie w produkcji nowych prefabrykowanych elementów betonowych?

I.S.-D.: Oczywiście, że tak. „Innowacje” to ostatnio bardzo modne pojęcie, ściśle powiązane z działalnością badawczo-rozwojową naszej spółki. Kompleksowo wykonujemy niestandardowe realizacje. Wykorzystujemy swoją wiedzę i działania B+R do ulepszania istniejących już produktów oraz opracowujemy i tworzymy nowe wzory użytkowe. Rozszerzamy również wiedzę techniczną z zakresu modernizacji procesów produkcyjnych. Wymaga to jednak dużej świadomości i wnikliwej kontroli procesów. Wdrożenie nowego produktu wiąże się z koniecznością optymalizacji procesu, adekwatną do specyfiki konkretnego wyrobu. Proces działalności B+R rozpoczyna się od kompleksowej analizy potrzeb naszego przedsiębiorstwa, kiedy stawiamy sobie wyzwania techniczne i technologiczne, oraz od potrzeb klienta, który przychodzi z niestandardowymi projektami, np. prefabrykatami o nietypowych kształtach, przeznaczonymi na falochron Mierzei Wiślanej. Kreowanie nowości i praktyczne jej zastosowanie – bo jaki ma sens innowacja, która nie ma zastosowania w praktyce.

D.B.: À propos innowacji: jakie właściwości posiada anionowa emulsja bitumiczna i czy jest już wykorzystywana w produkcji prefabrykatów?

I.S.-D.: Badania nad zastosowaniem anionowej emulsji bitumicznej w innowacyjnych mieszankach betonowych przeprowadziliśmy przy wsparciu Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej. Celem badań było zaprojektowanie betonu przeznaczonego do uzyskania nowego materiału konstrukcyjnego oraz konstrukcyjno-izolacyjnego o bardzo wysokich parametrach trwałościowych, mogącego z powodzeniem funkcjonować w najbardziej surowych ekspozycjach środowiskowych XF4, XD3, XC4, XA3 i XM3. Uzyskaliśmy betony o szczelnej, zamkniętej strukturze, wysokich parametrach wytrzymałości, niskiej nasiąkliwości – 2 proc., mrozoodporności F200, bez konieczności napowietrzania. Betony modyfikowane anionową emulsją bitumiczną charakteryzują się bardzo niskim skurczem i bardzo dobrymi właściwościami modułu sztywności. Cały proces badań jest bardzo ciekawy i ma zastosowanie szczególnie w elementach nawierzchniowych. Jedyne, co nas ogranicza w zastosowaniu innowacji w szerokim asortymencie produkcyjnym, to normy i przestarzałe specyfikacje techniczne zamawiającego, które wymuszają stosowanie standardowych, powtarzalnych metod.

D.B.: Dwie dekady na rynku prefabrykacji czynią z Państwa doświadczonego gracza. Jakie segmenty budownictwa wspieracie obecnie swoimi wyrobami? Innymi słowy: które segmenty są i będą w tym roku w dobrej kondycji?

I.S.-D.: Dziękuję za docenienie naszego zakładu i zakwalifikowanie do grupy doświadczonych graczy. Tak, jesteśmy obecni w wielu segmentach budownictwa. Dostarczamy produkty dla infrastruktury drogowej. Mam tu na myśli nie tylko elementy powtarzalne, takie jak przepusty skrzynkowe czy belki mostowe, ale także elementy indywidualne, wykonane na specjalne zamówienie klienta. Takim przykładem mogą być łukowe elementy obiektów inżynierskich. Jesteśmy liczącym się graczem także na rynku budownictwa ogólnego. Nasza kompleksowa oferta, obejmująca wsparcie klienta, począwszy od projektu, poprzez produkcję wraz z dostawą, aż po kompleksowy montaż konstrukcji żelbetowej, spotyka się z zainteresowaniem. Kompleksowość to nie tylko działanie, to także pełne spektrum oferowanych produktów. Nasza oferta obejmuje prefabrykowane ściany dwu- i trójwarstwowe, belki, słupy, dźwigary dachowe, stopy fundamentowe oraz różnorakie rodzaje stropów. W obecnej chwili znajdujemy się na etapie finalizacji umów dla kilku kontraktów na dostawę belek mostowych dla kontraktów realizowanych przez GDDKiA. W nadchodzącym czasie mamy także do wyprodukowania i dostarczenia elementy dla budownictwa ogólnego – czy to dla szeroko rozumianej branży logistycznej, czy deweloperskiej.

D.B.: Jestem ciekawa, czy wie Pani, jaki był pierwszy duży kontrakt firmy, pierwsza inwestycja z Państwa udziałem?

I.S.-D.: Tak, pamiętam, to było na początku naszej przygody z betonem, 2004 rok. Wzięliśmy udział w przetargu na budowę trzeciej nitki rurociągu naftowego „Przyjaźń” na całym odcinku od Adamowa do Płocka. Byliśmy producentem i dostawcą obciążników siodłowych oraz świadczyliśmy usługę transportową dostawy rur z huty na odcinek budowy. Był to nasz pierwszy duży kontrakt.

D.B.: A jak Zbych-Pol rozwija się na rynkach zagranicznych? Jakie produkty eksportowe są tam najbardziej popularne i poszukiwane?

I.S.-D.: Zbych-Pol & Mobet z powodzeniem dostarcza swoje produkty na rynki zagraniczne. Nasze elementy wag sprzedajemy na Litwę oraz Łotwę. Współpraca z klientami z państw bałtyckich ma wieloletnią historię. Produkty, które tam dostarczamy, są dobrze oceniane. Nasi partnerzy są z nich zadowoleni, jak również ze współpracy z nami.

Dużym powodzeniem cieszą się także nasze wyroby na rynku zachodnim. Mamy stałe kontrakty w zakresie dostaw prefabrykowanych stacji transformatorowych, które stosowane są między innymi w rozbudowie sieci światłowodowych.

Dowodem spełnienia wysokich wymagań jakościowych na rynku niemieckim jest uzyskany w 2021 roku certyfikat zgodności na konstrukcje żelbetowe i sprężone PÜZ BAU, odnawiany co roku, w ramach audytu.

W bieżącym roku realizowaliśmy ciekawy pod względem inżynierskim projekt prefabrykowanego obiektu mostowego na Islandię. W ramach realizacji odpowiedzialni byliśmy za wyprodukowanie 37 dźwigarów mostowych. Specyficzny produkt oraz wymagania, odbiegające od standardowych, obowiązujących na przykład na terenie Polski, wymagały indywidualnego podejścia całego zespołu zaangażowanego w realizację tego zadania.

D.B.: Dziękuję za rozmowę.

10.2023 BUILDER – BUILDER POLSKA